AH, du kommenterte at du likte bloggens layout. Siden det kan være anstrengende å lese mengdetekst på nett brukte jeg litt tid på å velge blant utseender på bloggsiden. Jeg passet på å ikke ha for lange setninger fordi det reduserer lesbarheten på nett. Jeg valgte også rolige farger for at ikke oppmerksomheten skulle trekkes vekk fra teksten. Mulig teksten kunne ha vært hvit for mer kontrast.
I tillegg ga du tilbakemelding på språket i innledningen min, der du skriver at jeg har et tydelig og presist språk og at jeg forteller hva som kommer. Det synes jeg var positivt siden en av målene med oppgaven var å få skrivetrening. Samtidig synes du at deler av teksten min kunne ha vært mer leservennlig og at jeg må jobbe med språket. Det er en stund siden jeg har skrevet denne type tekster og synes det er bra å bli korrigert på språket. Men for å kunne forbedre meg skulle jeg gjerne hatt noen konkrete eksempler og veiledning på hva jeg kunne ha gjort annerledes.
Jeg synes det var bra at dere begge skriver at jeg knytter teorien opp mot undervisningen, dermed har jeg truffet målet om å trekke frem hovedinnholdet i en tekst og å bruke denne kunnskapen. Spennende at dere trekker frem forskjellige eksempler.
LH, du trekker frem som et positivt poeng at jeg skriver en del om det sosiale samspillet og vår rolle som veileder.
I tillegg synes du det hadde vært interessant å høre om Vygotskys syn på språket i forhold til mitt fag på medier og kommunikasjon. Siden jeg underviser mest i design prøver jeg å gi elevene en del praktiske oppgaver. Men i slutten av en oppgave må de levere inn en rapport hvor de beskriver hva de har gjort og knytter det opp mot teori de har lært.
En viktig del av rapporten er refleksjonsdelen der de beskriver hva de har gjort bra i oppgaven og hva de kunne ha gjort bedre. Derfor sier jeg til elevene mine at reflesjonsdelen er veldig viktig for karakteren. Hvis de ikke er helt fornøyd med produktet de har levert men kan forklare hva de kunne ha gjort annerledes og knytte det opp til teori, kan det ha en positiv innvirkning på karakteren. Dette mener jeg kan knyttes opp til Vygotskys syn på språket som redskap til intellektuell utvikling.
Det er ved denne refleksjonen de viser meg at de virkelig skjønner teorien og dermed har beveget seg til et nytt kunnskapsnivå.
Takk igjen for samarbeidet, det var interessant å lese om Vygotskys teori i forhold til deres undervisning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar